Bakgrund

torsdag 3 februari 2011

3D-motiv med hjälp av Servettdecoupage


Många vet nog på ett ungefär vad vanlig decoupage innebär - att man "lack-limmar" fast servetter eller andra bilder på tex krukor, takpannor, postlådor osv.
Men sen kan man ju faktiskt även använda det inom korttillverkningen.
Och det är det jag ska försöka förklara, hur man alltså kan använda vanliga servettmotiv på sina kort.

Obs! Ge inte upp om det verkar invecklat & krångligt - en lite enklare variant finns beskriven längst ner i inlägget! ;-)

Tyvärr gick nu inte allt detta helt smidigt & dessutom raderade jag vissa bilder av det som blev fel OCH glömde att ta nya av det som jag rättade till, innan det var försent, men jag tror nog att ni ska förstå ändå.

Till att börja med behöver man börja med att helt enkelt stryka decoupagelack på vanligt papper. Detta ska sedan torka.
Man kan nog använda de flesta sorters papper. Detta jag har nu är vanligt kopieringspapper, men för att få det lite stadigare så kan man med fördel använda ett akvarellpapper.
Det som är lite knepigare, är att hitta ett lack som fungerar. Det är tyvärr inte alla som gör det. Det jag visar på bilden fungerar förstås och så vet jag att Royal Coat Finish - finns bla på Panduro - fungerar.
Det jag också vet är att varken Panduros övriga sortiment eller Slöjddetaljers fungerar. Men annars får man helt enkelt prova sig fram.


Sedan behöver du förstås en servett, och eftersom det är 3D vi pratar om så vill man ha en servett (eller om man har flera servetter förstås) där motivet förkommer exakt likadant 3-4ggr.
På bilden här nedanför så ser man överst hur hela mitt motiv ser ut - och här var jag inte tillräckligt uppmärksam - utan jag var så glad att jag hade hittat ett motiv som på ett enkelt sätt skulle kunna hjälpa mig att visa er tekniken - att jag missade att motivet var spegelvänt på halva servetten!!

Men om ni bortser från att motiven på denna bilden inte är som de ska, så ser ni att jag har grovklippt 3 delar. Längst till vänster ligger den del som ska vara i botten - där ska alltså allt som man vill ska synas när man är klar finnas med.
När man sen fortsätter med nästa steg väljer man att klippa bort det som ligger allra längst bak i bild och i sista steget väljer man att bara ha med det som ligger främst i bild.


Därefter tar du bort alla vita lager på servetten, oftast 2 st, näsdukar brukar ha 3, och du ska bara spara & använda det översta tunna lagret med tryck på.
Dessa placerar du sen på ditt lackade (torkade) papper, med motivet upp. Se till så att ingen del av något motiv täcker ett annat och att du inte har missat att lacka nåt litet hörn.

Nu ska strykjärnet plockas fram, använd bomullsvärme utan ånga och ett så hårt underlag som möjligt - bara nåt som tål värme förstås.
Det går med strykbrädan också, men man får vara lite mer uppmärksam och verkligen se efter att servetten har fastnat ordentligt.

UNDER det lackade pappret placerar du ett bakplåtspapper - märk det gärna med typ "Denna sida upp UNDERST" och
ÖVER motiv & lackat papper placerar du ett annat bakplåtspapper som då med fördel märks "Denna sida upp ÖVERST".
Dessa kan nämligen användas väldigt många ggr och pga att värmen från strykjärnet kommer att smälta lacken så behöver du skydda både underlag & strykjärn.

Sen stryker du alltså ovanpå alltihop med ett fast tryck, var noga med att inte missa några kanter. Man ser ganska lätt om man har missat någonstans när man försiktigt lyfter bort bakplåtspappret, och isåfall är det bara att gå på med järnet igen. Värmen gör som sagt att lacket smälter och limmar fast servetten.

Nästa steg är att finklippa motiven (använd en liten vass sax) och det var här, när jag satt med mitt "mittenmotiv" som jag upptäckte att något inte stod rätt till ;-) Som tur var hittade jag en likadan servett och jag kunde snabbt komplettera med ett nytt mittparti, men som sagt, jag slarvade med bilderna där vid strykningen osv så säg till om nåt är oklart!!

Som ni ser valde jag att klippa bort mer av löven på mittenmotivet än vad jag från början hade tänkt...


Sedan fäster jag det mellersta motivet på det understa med hjälp av distanskuddar/häftkuddar/3D-kuddar - kärt barn har många namn... Och till sist det översta.
Nu är ju detta ett väldigt enkelt motiv men jag tänkte att det skulle vara lättast för er att se hur jag menar. Annars kan ju motivet ha många fler och mindre detaljer.




En enklare/mindre kladdig variant är att använda sig av dubbelhäftande folie/tejp. Principen är densamma;
Klipp ut motivet grovt & fäst det översta lagret av näsduken/servetten på dubbelhäftande folie/tejp.
Ta sen bort skyddspappret på den andra sidan & fäst på ett vitt papper (här har jag bara provat kopieringspapper) Finklipp sen motivet & montera med 3D-kuddar.

Så här blev det färdiga kortet:



Hoppas att jag har kunnat göra mig någorlunda förstådd & att jag inte har missat något väsentligt. Lycka till!!

6 kommentarer:

snojbi sa...

Vad snyggt det blev.
Visst förstår jag vad du menar men vilket jobb.

Lene sa...

hej annelie!
Det blev jättesnyggt och inte alls så pilligt som 3D bilderna man köper!
Du skulle kunde få några såna av mig om du vill, bara maila mig din adress!
Ha en bra dag vännen!
kram lene

Lena sa...

Jättebra beskrivning Annelie. Tack! Jag har gjort liknande innan, fast aldrig på kort. Måste testa en gång. Ha en trevlig helg. Kram Lena

Anonym sa...

Detta har du ju gjort jättebra!! Superfint kort!

Outi sa...

Så himla snyggt! Jag vill verkligen prova, men måste nog se till att jag har gott om tid... och hoppas att mitt decoupagelim funkar, annars får jag skaffa den sorten som du föreslår.

Kram, Outi

Lena B E sa...

Vilken fantastiskt bra tutorial du gjort, men vilket otroligt jobb du lagt ner med den, inte undra på att den är sååå bra!! :)
Fy sjutton så jobbigt det låter, det där kommer jag aldrig att ha tålamod med på korten, jag är nog för lat för det. ha ha. ;)
Fast jag har faktiskt provat en gång för länge sedan, men då på deep edge tavlor från panduro.
Ha ha, skrämmde jag dig, förlåt vännen det var inte meningen. ;)
Må så gott du med.
Massor med kramar från Lena