Bakgrund

måndag 11 oktober 2010

Så här gör jag mina ljus...

Jag har fått många frågor om hur jag får dit motiven på mina ljus.
Då jag nu skulle göra mina beställningsljus passade jag på att ta några bilder för att enklare kunna beskriva hur jag gör, hm...min första lilla tutorial förmodar jag ;-)
Jag använder mig av vanlig decoupageteknik, alltså med lack & pensel.

Detta är vad jag behöver;
En servett med ett lämpligt motiv, ett matt, vattenbaserat decoupagelack, en pensel -jag använder helst en flat, men det gör man naturligtvis som man trivs bäst med och en vass liten sax.


En servett har för det mesta 3 lager (& näsdukar 4) men det är bara det översta, det med motivet på, som du ska använda.
Vissa motiv gör sig bäst, och är enklast, om man river.
Då bör oftast kanterna på motivet vara i samma nyans som det man ska fästa det på, för att få ett bra resultat.
Då sätter man bara tummen - och pekfingret på undersidan - i ett fast grepp precis på kanten av det man vill ha kvar & river sen försiktigt längs tummen.
Dock är det, oavsett om du klipper eller river, enklast att göra det medans servetten fortfarande är i sina 3 lager.
Men när du sen har ditt motiv färdigklippt så delar du det alltså så här:


Ibland kan det vara svårt att dela servetten, då kan man ta hjälp av en tejpbit. Dutta den bara lite försiktigt på de lager som ska kastas, absolut inte på motivsidan!

Sen placerar jag motivet där jag vill ha det.
Servetten töjer sig oftast en del, så det måste man ta med i beräkningen och alltså, som jag har gjort här, placera motivet en bit högre upp än där man vill att slutresultatet ska hamna.
Sen lackar jag för det mesta ovanifrån, alltså ovanpå motivet. Det tycker jag är mycket smidigare än att först lacka på, i detta fallet, ljuset. Lacket blöter igenom servetten så bra ändå. .
Stryker man först ut lack och sen lägger på motivet så slätar man försiktigt ut det med fingret eller en torr pensel innan man stryker på lack på motivet.

Oavsett vilket sätt man använder så börjar man alltid från mitten av motivet och jobbar sig utåt med bestämda men inte för hårda penseldrag. Det där är en övningssak, du ska kanske inte börja med det finaste motivet du har om du inte har flera att ta till i reserv ;-)
Jag var själv lite för slarvig nu och fick kasta mitt första motiv. Men det är bara att torka bort så länge man inte låter det torka...
Servetten tål inte allt för många penseldrag, utan går lätt sönder när den får lack på sig och därför måste man alltså försiktigt men bestämt pressa ner servetten för att det inte ska bli allt för mycket veck & skrynklor. "Lite ska det bli, det ska synas att det är hemmagjort!" ;-)
Se till att du förseglar alla kanter genom att stryka ut lacket någon mm utanför motivet.


Decoupagelack fungerar alltså som både lack och lim. Motivet fäster mot ytan samtidigt som det skyddas ovanifrån. Ska föremålet utsättas för mycket slitage, om du tex decouperar en bricka eller en ask så behöver man stryka på lack i flera omgångar, för att få ett hållbart resultat. Men då tål det också väldigt mycket slitage.
När det gäller ljus så räcker det att lacka en gång.


I vissa fall så dekorerar jag sen, som här, med stickles eller så använder jag brads, nålar, pärlor mm.


Innan jag lämnar iväg ett ljus så fäster jag alltid en varningstext på undersidan. Kopiera gärna och använd;
"Motivet är gjort med servettdecoupage. Lämna aldrig ljuset obevakat vid eldning. Skär/klipp ner motivet efterhand som ljuset brinner ner."
Man ska ju aldrig lämna ljus obevakade men i detta fall så kan ju en bit av servetten flamma upp och ge sig iväg.

Hoppas att jag nu har kunnat ge er en liten vägledning till hur jag gör när jag decouperar - det finns säkert flera andra sätt.
Fråga gärna om det är något som är oklart!

14 kommentarer:

Curlingmor sa...

Hej så här på denna härliga fina höstdag. Super tack för din beskrivning.
Kram Nina

Lena sa...

Hej Annelie!
Jättebra beskrivning du har gjort. Jag har prövat tekniken på lite lerkrukor och träsaker. Det är ett enkelt sätt att skapa lite fint. Dina ljus är så söta. Oj, vad jag gillar den ängeln du använt. Ha en bra vecka. Kram Lena

Pysselbus sa...

Åhhh, vilken proffsig tutorial!! Nu måste jag hem och testa!

Tack för din gulliga grattis-hälsning på Hobbyhärvan! Blev jätteglad :-D

Kram
Linda

onkis sa...

Va roligt det ser ut,blir sugen på att prova,dina ljus är verkligen fina.

Lene sa...

hej min vän!
tack snälla för dina ord.. man kan ju hoppas de blir sanne!
Så kul det ser ut att göra ljusen fina, måste nog testa det jag också! Blir lätt med din beskrivning, tack snälla!
Kram lene

Lilla Pyssel Inger sa...

Å vad fint ljuset blev, blev sugen på att prova på:) Tusen tack för att du delar med dig av beskrivningen mycket bra:) Ha en toppen dag och vecka, kramar från Inger:)

snojbi sa...

vilka superfina ljus du gör.

Monica sa...

Äntligen!! Har länge undrat hur man gör sånna fina ljus. Brukar själv köpa av en som bor nära här, men nu kanske man skulle testa själv då :-) Fantastiskt bra tutorial och supersnygga ljus!
KRam kram!

Helena sa...

Du gör verkligen underbara ljus.
Funderar på om man inte skulle kunna göra samma procedur som man gör när man överför stämpelmotiv på ljus.
Då stämplar man ju på en vit servett och klipper sen ut motivet.
Lägger den mot ljuset och rullar in ljuset i bakplåtspapper och värmer med embossfönen.
Det borde ju funka och då slipper man ha dekopagelack.
Hmm...måste nog testa det.
Ha en fin kväll vännen!
Kram

Veronica sa...

Tack för din fina kommentar på min blogg.
Vilka fina ljus du har gjort.

Lotte sa...

Hejsan!

Kan du rekommendera något bra matt, vattenbaserat decoupagelack till ljus? Jag vet inte alls var jag kan hitta ett och vad det isf ska vara för något :)

Tack på förhand.

Annelie sa...

Hej Lotte!
Jag använder antingen Slöjd-detaljers decoupagelack som du hittar här: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/skapande-pyssel/papperspyssel/decoupage/decoupagelack-pid7706
Eller Panduros (typ likadant) som du hittar här: http://www.pandurohobby.se/Katalog/20-Mala-Rita/2080-Lack/208015-Decoupagelack/1/244321-Lacklim-250-ml-matt

Sen finns det ju tydligen speciella lack för just ljus men det har jag aldrig testat.

Du kan även fästa motiven med hjälp av bakplåtspapper & embossingfön/varmluftspistol, det har Lilla Pyssel Inger gjort en liten beskrivning på här: http://lillapysselinger.se/2011/september/jag-har-dekorerat-flera-ljus.html

Hoppas detta var till lite hjälp, Lycka till!

Lotte sa...

Toppen, tack för alla tipsen! :)

Anonym sa...

Åh,vad fint jag skall också börja med ljus tänkte jag.
Tack för inf.bilerna och tipsen
annelie gunnarsson
thibia.blogg.se